BULLErTINEN NR:32
  • J20

  • J20

    J 20 krävde betydligt mycket mer bränsle än J 8 så det var tur att det fanns en tankbil med motorpump för tankning.

  • J20

    Underhållsarbetet med J 20 var omfattande. Italienskt ”hantverk” gjorde att man många gånger inte kunde flytta en komponent från ett flygplan till ett annat.

  • J20

  • J20

  • J20

  • J20

  • J20

  • J20

    J 20 startades med tryckluft, som här fylls på flygplanets egen tryckluftstank.

  • J20

    Instrumentpanelen i J 20.

  • J20

    Fältmässig hangar med maskeringsnät för J 20 under manöver på Kållands Råda.

  • J20

    J 20 nr 53 under spaning efter främmande flygplan över Skåne.

J20

1942 – 45
Beteckning: J 20
Tillverkare: Officine Maccanichi Regiane, Italien
Data: Spännvid 11,00 m, Max startvikt 3050 kg
Motoreffekt: 1040 hkr
Prestanda: Topphastighet 530 km/tim. Räckvidd 1300 km samt topphöjd 11 000 m.
Beväpning: 2st 12,7 mm Kulsprutor
Antal på F 10: 60 st
Övrigt: J 20 var visserligen modernt, men ett väldigt opålitligt plan med många motorstopp.

Läs mer om J20 på:


J20nr12 J20nr11 J20nr10 J20nr9 J20nr8 J20nr7 J20nr6 J20nr5 J20nr4 J20nr3 J20nr2 J20nr1