Höstmöte – Besöksdag 2017

En besöksdag/höstmöte i vackert väder!

Rubriken i sig är kanske inte så konstig. Men ändå, kommer vi som var med på besöksdag/höstmöte den 10 september att minnas denna dag på grund av den sagolika tur vi hade med vädret eftersom regnat ”floder” i veckan. Söndagen bjöd på ett efterlängtat väder med sol och spridda moln och ca 16 grader varmt.

Nya samlingslokalen för Flygmuseet och Ängelholms Hemvärnsmusikkår som började byggas i början av sommaren och står nu färdig. Slutbesiktningen gjordes så sent som torsdagen i veckan innan besöksdagen/höstmötet.

Gäster och besökare strömmade ganska snart till och uppskattningsvis ett par hundra kom innan lunchtid. Bland gästerna kom bl a några representanter från vår moderflottilj F 17 med C F 17 som främste företrädare.

Invigningen skedde där ute på plattan då F 10 Kf ordföranden Göran Brauer hälsade besökarna välkomna.

På programmet fanns flertalet punkter. Unika guidningar av museet skedde på ett antal stationer. Musikkåren började sitt framträdande på plattan kl 12 och fortsatte med det i cirka 40 minuter. Därefter var det dags för invigningen av de nya musik- och samlingssalen. Därinne blev det ett smakprov på mer musik som omfattade även en del populärmusik.

Ängelholms Flygklubb var också med och firade med att sälja flygturer till besökarna.

Klockan 14 var det dags för en flygförevisning med en enskild JAS 39 Gripen från F 17.

Flygplanet anlände på minuten och vi fick se både det s k höghöjds-programmet som låghöjds dito. Vid ungefär kl 15 dök Pär Cederqvist upp i Biltemas Mustang. Det kändes skönt att åter få höra Packard-Merlin motorns underbara ”rytande”!

Den lekamliga spisen saknades inte heller. Per i Viken kom med ”korvvagn” där man kunde få allt det klassiska från en korvkiosk. Scouterna var också på plats och sålde sillburgare till hugade spekulanter.

Allt som allt blev besöksdagen/höstmötet trevlig dag där många träffade gamla bekanta och arbetskamrater. Cirka 700 besökare kunde man konstatera att man släppt in under dagen.