Genomförda aktiviteter

Föreläsningar med F 10 Kamratförening.

På hösten 2004 startade F 10 Kamratförening föreläsningar på onsdagskvällarna.

Hösten 2004:

1/9 Bertil Bjäre; ”Flygattaché i Moskva – minnen”
29/9 Ulf Sultan; ”Flygkapningen”
Sönd 17/10 Föredrag av Bert Stenfeldt ”Glimtar från ett flygarliv som föddes ur en dröm på F 10 1944"
10/11 Eric Hägelmark; ”Några minnen från riksdagsarbetet i försvarsutskottet”
8/12 Ralph Hradil och Bertil Nocke Nordström; ”Kongo”

Våren 2005:

19/1 Sture Jagaeus   ”Glimtar från ett flygarliv”
23/2 Gunnar Ståhl     ”Fältflygare – Fänrik – Flygkommandochef”
Sönd 17/4 Lars Lindström ” Från Kronobergshed till Barkåkra International Airport, Civilflyget 45 år på F10”.
16/3 Bertil Larsson   ”Nordpolen”
25/5 Göran ”Boris” Bjuremalm ”Ett flygarliv”

Hösten 2005:

14/9 Per Axel Persson "I Kejsar Haile Selassies tjänst"
Sönd 16/10 Höstmötet: Generallöjtnant Kjell Nilsson
9/11 Kjell Erik "Billeberga" Olsson "Jag berättar om flygepisoder"
7/12 Lasse Elming "Luftbron Saotome-Nigeria 68-69"

Våren 2006:

25/1 Åke Palm med gäster kåserar om upplevda episoder
22/2 Lasse Lindström berättar "Från Ikaros till Airbus 380"
15/3 Göran Hawée förklarar "Lyftet för Drakens beväpningssystem, Hawéemodifieringarna"
Sönd 9/4 På årsmötet berättar fd ÖB Johan Hederstedt om "Tsunamin – har vi lärt oss något?"
10/5 Gösta Kersmark berättar om "Elsa Andersson, vår första aviatris".

Hösten 2006:

Onsd 20/9 Berättar Per Nilsson om "I UNHCRs tjänst". Per har rest på FN-uppdrag varför Bengt Fredholm berättar från sitt flygarliv.
Sönd 22/10 Höstmöte då fd ÖB Bengt Gustavsson håller föredrag.
Onsd 15/11 Sven Åke Ahl berättar om "I internationell tjänst".
Onsd 6/12 Rolf Cederholm om sina FN-uppdrag under rubriken "Dubbelliv i FNs tjänst".

Våren 2007:

Onsd 24/1 NO Lindberg: "Pedagogik på hög nivå".
Onsd 28/2 Per Pellebergs: J 37 Viggen 40 år.
Onsd 21/3 Kurt Ivarsson: "Människor som haft lyckan att möta mig".
Sönd 15/4 Årsmöte "SvenOlle" Olson: Föredrag om ”Den okände soldaten”.

Hösten 2007:

Onsd 26/9 Jan Landin: Estonia
Sönd 21/10 Höstmöte Överstelöjtnant Stig Rydell föredrag om ”Försvaret i ett internationellt perspektiv”.
Onsd 14/11 Lars Lindström. Del 2 av ”Från Ikaros till Airbus 380”.

Våren 2008:

Onsd 30/1 Ann Myhrman ”Kvinna i försvaret”.
Onsd 27/2 Per Nilssons föredrag om UNHCR inställt (Blev kallad av UNHCR)
Onsd 12/3 Sven Stridsberg med ”Roterande motorer”.
Tisd 15/3 Emil Svensson om U137 i samarbete med Flottans män.
Sönd 20/3 Årsmöte Bert Stenfeldt i ämnet ”Flygvapnet under kalla kriget”.

Hösten 2008:

Månd 8/9 Konteramiral Odd Werin ”Läget i Marinen”. Samarbete med Flottans Män.
Sönd 4/11 Höstmöte. Flygvapeninspektören Gen maj Anders Silwer: ”Flygstridskrafterna idag och imorgon”.
Tisd 4/11 Flottans mäns riksordförande Johan Forslund. FM.
Onsd 19/11 Carl Herbertsson, fd försvarsattaché: ”Gripen i Tjekien?!”.

Våren 2009:

Månd 16/2 Ordföranden i Försvarsutskottet, Anders Karlsson (S); ”Aktuells försvarsfrågor. FM
Onsd 18/2 Johan Gille, fd chef på FMV:Prov: ”En provflygare minns”.
Sönd 19/4 Årsmöte.Per Högberg, LFV: ”Civila flyget”
Månd 11/5 Övlt Stig Rydell: ”Vad är NATO?”. FM

Hösten 2009:

Onsd 16/9 VD Christer Paulsson, Kullaflyg. ”6 år med Kullaflyg och vad händer nu”.  Samarbete med Aktiespararna.
Onsd 30/9 Filmafton. Diverse korta flygfilmer.
Sönd 18/10 Höstmöte. Sven Stridsberg. (Historiker och redaktör för Svensk Flyghistorisk  Tidskrift och författare till bl a boken om F10 på     Bulltofta. ”Luftförsvaret av södra       Sverige 1939”.
Onsd 4/11 Lt Thomas Neretnieks. H-larare grundflygplan JAS39 vid FMTS. ”Med Gripen i Nevada 2008”.
Tors 12/11 Örkn Ewa Skoog-Haslum och Örkn Magnus Lilja. ”Flottan i utlandstjänst.” i samarbete med Flottans män.
Onsd 18/11 Filmafton. "Blue Max" Långfilm i färg
Onsd 2/12 Mj Rolf Nilsson, Divch Transport F7. ”Taktiskt transportflyg med svensk Tp 84  Hercules”

Våren 2010:

Onsd 17/2 Christer Lokind "Nedskjutningen av den svenska DC 3:an 1952"
Onsd 17/3 Filmafton. "Slaget om Storbritannien" Långfilm i färg inspelad på 80-talet.
Sönd 18/4 Vårmöte med årsmöte. Kjell Ahlberg fd spitfirepilot talade om "Supermarine Spitfire" och på eftermiddagen gjorde Bertil Gerhardt en fin flyguppvisning med Biltema Spitfire. Över 250 medlemmar deltog i mötet.
Onsd 2/6 Fredrik Müchler:  Gripenprovflygare på SAAB.

Hösten 2010:

Onsd 22/9 Sven-Olof Hökborg: "Hur kom JAS 39 Gripen till?"
Fred 1/10 Höstmöte med Jubileumsmöte  F10 70 år. En heldag i Malmö vid Bulltofta flygfält, Kirsebergs kyrka och Malmö museer.
Onsd 20/10 Lars Lindström: Civilflyget i Sverige 100 år, Inrikesflyget på Ängelholm 50 år. Bildcollage
Onsd  17/11 Filmafton "The History of the Luftwaffe", Filmer ur vårt arkiv, bl a Gul Rudolf (vår 29:a) lämnar F10
Onsd 1/12 Göran Brauer: Robot 68 Bloodhound. DinkyToys eller skarpa prylar?

Våren 2011:

Onsd 16/2 John Hübbert: "Stril 50"  En fullödig rapport om Flygvapnets stora satsning på stridledning och luftbevakning.
Onsd 23/3 Martin Hansson, Pilot F17: "JAS 39 Gripen i förbandstjänst" Utveckling från 39A till 39C. Nya applikationer. Fullsatt!
Sönd 17/4 Vårmöte med årsmöte. Göran Berlemo Dir Bus Supp Saab Aeronautics "Saab Aeronautics i nutid och framtid med  kommande exportsatsningar". Över 250 medlemmar deltog i mötet.
Onsd 11/5 Per Nilsson, C F21 berättade om verksamheten i norr som verkligen innebär nordiskt samarbete. Som bonus gav en en nästan dagsfärsk rapport om insatsen i Libyen.

Hösten 2011:

Sönd 25/9 Höstmöte med flyguppvisning. Gen Bert Stenfeldt presenterade Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF). J29F Gul Rudolf och en JAS 39C flög först i rote och sedan individuellt.
Onsd 19/10 Claes Sundin, flyghistoriker, illustratör och författare: ”Myter kring Luftwaffe”.
Onsd 23/11 Håkan Ejdebrandt. ”Helikopter 10 i Afghanistan".

Våren 2012:

Mån 6/2 Filmafton. Filmer ur vårt arkiv visades.
Ons 15/2 Lars Lindström: "Civilflyget bakom kulisserna" Del 1.
Mån 27/2 Mats Liegnell och Kenneth Nilsson från F17 berättade om Flygvapnets insats i Libyenkonflikten.
Ons 29/2 Lars Lindström: "Civilflyget bakom kulisserna" Del 2.
Mån 5/3 Gen Mats Nilsson: "Senaste Försvarsinriktningen, bakgrund, innehåll och mål – samt personliga reflektioner. Samarrangemang med Flottans Män, Ängelholm.
Ons 14/3 Lars Lindström: "Civilflyget bakom kulisserna" Del 3
Mån 19/3 Riksdagsman Hans Wallmark: "Vad händer inom försvarspolitiken?
sön 22/4 Vårmöte med årsmöte: Övlt Magnus fransson och Lt Per Johan Nilsson berättade om Försvarsmaktens helikopterverksamhet.

Hösten 2012:

Ons 19/9 Lennart Ohlsson: ”Radarns historia. Hur började det? När började det?  Vem var först? Hur gick det till?
Ons 3/10 Lars Lindström: "Civilflyget bakom kulisserna" Del 1.
Sön 14/10 Höstmöte. Lars Wennergren, Fastighetschef PEAB talade om ”Vision om Valhall Park” Flyguppvisning av Pär Cederqvist med Biltemas Spitfire.
Ons 17/10 Lars Lindström: "Civilflyget bakom kulisserna" Del 2.
Mån 29/10 Mikael Holmström, Svenska Dagbladets säkerhetspolitiska reporter: "Den dolda alliansen. Sveriges hemliga  NATO-förbindelser. Samarrangmang med Flottans Män.
Ons 31/10 Lars Lindström: "Civilflyget bakom kulisserna" Del 3.

Våren 2013:

Tis 12/2 Marininspektören Jan Thörnqvist ”Den nutida Flottan och dess framtid”. Samarrangemang med Flottans Män, Ängelholm.
Ons 20/2 Filmafton. Filmer ur vårt arkiv visades. Det var fullsatt när Robin visade 4 filmer.
Ons 20/3 "Hur gick det egentligen till? Och hur blev det? Och vad kostade det?" En presentation av IG JAS, Bildkrönika om Gripens första 30 år av f d CF10 Mats Hugosson.
Sön 14/4 Vårmöte med årsmöte. Ordf Sven Scheiderbauer föreläste om "När vapnen fick vingar – 100 år svenskt militärflyg".

Hösten 2013:

Ons 18/9 Föreläsning om övningen ”Red Flag” i Nevada USA. Martin Hansson, pilot på F17, även MC (Mission Commander)
Sön 13/10 Höstmöte med föreläsning av författaren Jan-Olof Nilsson, Falkenberg. Han berättade på ett fängslande sätt om besättningsmedlemmarnas öden efter att deras B-24 Liberator hade nödlandat i Halland i januari 1945.
Ons 20/11 Sven-Arne Carlsson berättade om sitt udda flygarliv.
Mån 9/12 Riksdagsman Hans Wallmark presenterade Försvarberedningens första rapport. Samarr med FM och Moderaterna.

Våren 2014:

Ons 29/1  Sven Scheiderbauer visade bilder och berättade från resa i USA till Oshkosh och flygmuseer i USA och Kanada.
Mån 3/2  Försvarsdebatt. "Den svenska försvarförmågan i en föränderlig värld. Skall Sverige gå med i NATO?"
Mån 3/3  Riksdagsman Allan Widman (FP) berättade om arbetet i Försvarsutskottet. Samarr med Flottans Män
Ons 19/3  Ragnar Skanåker, Fältflygare på 50-talet, sedan mångfaldig OSguldmedaljör i pistolskytte berättade om sitt liv.
Sön 13/4 Vårmöte med årsmöte. Kn KG Bergqvist, FM Flygbärgningsgrupp berättade om det svåra bärgningsarbetet på Kebnekaise efter det störtade Herculesplanet.
Ons 21/5 Peter Berlin, London, har tidigare arbetat  hos Boeing, ESAoch Inmarsat, nu rådgivare till satelittillverkare berättar under titeln "Aerospace – gemnesamma nämnare för flyg och rymd"
Sön 1/6 Flygvapnets officiella Flygdag 2014. Blekinge Flygflottilj, F 17 fyllde 70 år.

Hösten 2014:

Tors 7/8 Lt Col (ret) Roger L. Counts US Air Force berättade om sitt flygarliv. Bl a har han gjort 100 uppdrag över Vietnam med F 105 Thunderchief. Sedan har han arbetat med utvecklingsprojekt och flygsäkerhetsfrågor.
Ons 17/9 Kn Magnus Johansson, Blekinge Flygflottilj, Ledningssystemdriftledare/CIS-leader: Från kallaste Jokkmokk till varmaste Afrika; på resande fot med Flygvapnets sambandssystem.
Sön 12/10 Höstmöte med extra årsmöte. ”Major Jörgen Erixon, förbandsskyddsansvarig vid 1. Flygbasbataljon, redovisade hur området ’Skydd av flygbas’ utvecklats från ett stationärt Bas 90-koncept till ett mer dynamiskt system där t.ex. hemvärnsförbanden fått en tydligare och viktigare roll. Vidare belystes både Flygbasjägarnas nya typuppgifter (undsättning och flygsäkring) och nyttjande av dagens transportabla, tekniska övervakningssystem.”
Ons 19/11 Christian Ziese nybliven flygplatschef började med att berätta om sin bakgrund i Flygvapnet och F10 och fortsatte sedan att berätta om allt som skett med Ängelholm Helsingborg Airport under det senaste året. Den goda utvecklingen verkar komma att fortsätta. Mycket uppskattad föreläsning.
Ons 3/12 Bengt-Olov Näs har varit djupt involverad i SAS flottaplanering och berättade om den mängd faktorer som bestämmer vilka flygplan som ska ersättas med nya flygplantyper.

Våren 2015

Ons 11/2

Åke Svensson trollband de nästan 60 närvarande  åhörarna, när han under rubriken, ”Mellan himmel och jord” berättade om sin verksamhet som flottiljpastor på F10. På sitt oefterhärmliga och behagliga sätt att framställa sin historik, lockade han fram många skrattsalvor, men gav också prov på eftertänksamt allvar.

Ons 11/3

Kärnfysikern Ragnar Hellborg, Lunds universitet, berättade om de mätningar av joniserande strålning som han gjorde vid den strandade ubåten U 137. Mätningarna ledde till att det kunde fastställas att ubåten med ”till visshet gränsande sannolikhet” var bestyckad med kärnvapen.  En intresserad publik fick höra en vittnesberättelse från 1981 då det verkligen var skarpt läge. Undersökningen gjordes under stark sekretess men regeringen valde ganska snart att offenliggöra resultaten. En kväll med många frågor från åhörarna.

Ons 25/3 Flygvapenchefen Generalmajor Micael Bydén informerade om Flygvapnet idag och i morgon. En mycket uppskattad föreläsning av slutades med att auditoriet fick ställa en mängd frågor till FVC
Sön 12/4 Årsmötet var välbesökt. Över 200 medlemmar kom till gamla värnpliktsmatsalen. Antalet syrelseledamöter minskas så Rolf Rimsby avtackades efter lång tjänst i styrelsen. Även Ragnar Skanåker och Toiny Böss avgick. Bertil Persson nyvaldes och i övrigt var det omval. Förre sektorflottiljchefen Rolf Clementson berättade sedan några anekdoter från sin chefstid och gav också många tips om bra ledarskap. Sist blev det motorkörning med Röd Kalle.

Hösten 2015

Ons 2 sep Lars Lindström kåserade under titrl "Minns du dem än?" Många goda minnen väcktes hos åhörarna när Lars grävde i sina egna minnen och berättade minnen från gamla kända och nästan okända bilmärken.
Ons 23 sep Christoffer Lantz teoriutbildningschef på Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed föreläser om TFHS historia samt deras nya yrkeshögkoleutbildning.
Sön 11 okt Höstmöte med 70/75 års jubileum. Plats: Värnpliktsmatsalen på Valhall Park. Sedvanlig landgång, sedan kaffe och kaka på Flygmuseet. Jubileumstal av hedersmedlemmen Sven Stridsberg och förre flottiljchefen
Tomas Fjellner. Hemvärnets Musikkår, Ängelholm medverkade under högtidsceremonin vid Minnesstenen och Drakenmonumentet.
Ons 18 nov Lennart Ohlsson berättade om Glidflygplanens historia.

Våren 2016

Ons 17 feb Kenneth Johansson berättade för en stor åhörarskara om spaningsflyg och framför allt om S 35 E. Den uppskattade föreläsningen fljdes sedan av en demonstration i Draken-simulatorn.
Tis 8 mars "Ubåtskränkningar under Kalla kriget och i nutid." Kommendör 1. Nils-Ove Jansson : Presenterar sin bok "OMÖJLIG UBÅT"  "Stridsberättelser från ubåtsjakten och det säkerhetsploitiska läget under 1980-talet." Samarrangemang med Flottans Män
Ons 16 mar Ingemar Melin och Jan Christensen: "Dykningar efter en B17 Flying Fortress utanför Trelleborg"
Ons 30 mar Tullinspektör Anders Jakobson berättar om Tullverkets arbete. Han har arbetat med både tullkontroller, underrättelsetjänst och utredningstjänst
Sön 10 april Välbesökt Vårmöte med årsmöte. Över 250 medlemmar samlades i gamla värnpliktsmatsalen. Efter årsmötet presenterade mj Marcus Jedby från Flygskolan på Malmen "Militär flygutbildning nu och i framtiden". Landgången avnjöts sedan på tre ställen och efter kaffet så kunde härligt motorljud höras från Röd Kalle. Vårt nyförvärv Räddningsbil 922, Dodge power wagon W300 – 1980 kunde sedan köra runt på plattan.
Ons 27 april Åke Lundberg: "Främmande nödlandade och havererade flygplan i vårt närområde under andra världskriget". Det var en fullsatt föreläsningssal som lyssnade på Åke Lundberg som gav utförlig information om 31 nödlandningar/haverier i NV Skåne. En vetgirig publik ställde många frågor men kom också med kompletterande information.

Hösten 2016

Lör 27 aug Flygvapnet firade 90år med stor Flygdag på Malmen, Linköping. F 10 Kf ordnade resa med två bussar.
Tors 8 sep Johan Wiklund, kapten i SAS berättade om hur han genomförde en ny ensamflygning Cape to Cape, Nordkap till Goda Hopps udden. Hösten 2015, 86 år efter att Gösta Andrée gjorde sin flygning med en DH Moth flög nu Johan 18 000 km genom 17 länder. Johan höll en fänglsande föreläsning om sitt äventyr.
Sön 9 okt

Ett lyckat och uppskattat höstmöte!

Försvarsutskottets ordförande Allan Widman (L), med totalt 14 ”tjänsteår” i detta utskott, var vår gästföreläsareoch berättade om utskottsarbete i allmänhet och redogjorde för läget i Flygvapnet i synnerhet – nu och i framtiden. Inledningen av föreläsningen utgjordes av en högaktuell skissering av läget i vårt närområde, där olika tänkbara utvecklingar, i främst Ryssland var särskilt intressse-
väckande. Därefter gavs en mycket initierad beskrivning gavs av vad Allan Widman benämnde ”ett system av system”.
Sedan blev det en bokrelease av Bertil Bjäres bok "Från Flygpojke till Flottiljchef". Den finns att köpa på Flygmuseet.
Lunch avnjöts i gamla värnpliktsmatsalen och därefter kunde Flygmuseet besökas och vi fick återigen lyssna till det mäktiga motorljudet vid motorkörning av J 22 ”Röd Kalle.

Ons 19 okt

Öv Bo Hugemark, säkerhetspolitisk expert, Ledamot av Kungl Krigsvetenskapsakademin, medlem i ledningsgruppen för historieprojektet Försvarte och kalla kriget (FoKK), mm, talade om ämnet "Säkerheten i Östersjöområdet – Sveriges roll".
Gotland ockuperades ju faktiskt på 1800-talet av Ryssland under några veckor.

Ons 2 nov

Kommendörkapten Lars-Erik Uhlegård berättar om sin tid vid MUST
(Militära Underrättelse- och SäkerhetsTjänsten) åren 2006 – 2014.

Samarbete med Flottans Män Ängelholm

Våren 2017
Ons 1 feb Göran Brauer: Några amerikanska flygmuseer och en flygshow
Ons 15 mars Folke Bäck: Leveransflygning över Nordatlanten från Sverige till Columbia med en Fairshild F.27 Friendship.
Sön 9 april Vårmöte med årsmöte. Ca 240 medlemmar var med på årsmötet. Byte på ordförandeposten skedde. Göran Brauer kom tillbaks som ordförande och Sven Scheiderbauer hade på grund av andra uppdrag bett att få träda tillbaks för att bli vice ordförande. Efter lunchen höll Statssekreteraren i Försvarsdepartementet (f d generallöjtnanten i FV) Jan Salestrand en föreläsning om aktuella försvarsfrågor.
Ond 19 april Tidigare Johan-Blå piloten Hans Katsler numera F7, gav oss en livfull och intressant inblick i utbildningen på C17 Globemaster. Den datorbaserade utbildningen genomfördes i USA med Hans som Flygvapnets första elev. Hans fortsatte föredraget med intressanta och spännande bilder och upplevelser om bl a lufttankning, mörkerflygning med hjälp av NVG, prestanda, lastning/lossning av flygplanet mm. Föredraget avslutades med information om Hans´tid som besättningschef på Flygvapnets TP84 Herkules i Afganistan.